Om Carl Edelholt Automobiler A/S

Carl Edelholt nu

Firmaet ledes af Mogens Vinter Poulsen og Lone Edelholt Poulsen.
Morten Edelholt Poulsen leder værkstedet, hvor der pt. er ansat fire mekanikere.
Reservedelslageret styres af Brian Tindbæk.
I salgsafdelingen finder vi Mogens Vinter Poulsen og Søren Vedel.

Carl Edelholt før

”Amerikansk tempo på Sønderbro, ” skrev Horsens Folkeblad omkring 1. oktober 1953. Avisen fortalte, at ”Automobilforhandler Carl Edelholt i disse dage bygger en værkstedshal og automobiludstillingslokaler. Det foregår i et tempo, som sikkert vil imponere selv Amerikanerne!

Carl Edelholt, som siden 1927 havde drevet vulkanisørforretning i Horsens, var kraftigt tilskyndet til byggeriet af sin 22-årige søn Bent, som først på sommeren havde hørt, at byens Austin-forhandler ville lukke. Indvielsen af den nye Austin-forretning i Blumersgade foregik 25. Oktober 1953, på Carl Edelholts 50 års fødselsdag.

DOMI-Forhandler

Efter et par år med Austin blev Carl Edelholts automobilforretning forhandler for DOMI (Dansk Oversøisk Motor Industri), som var ejet af Nellemann-familien. Nu solgte Carl- og Bent Edelholt de engelske Morris person-, vare- og lastvogne. Wolseley, Riley og MG – og de amerikanske Chrysler-Plymouth samt Fargo lastvogne. Det var Morris Minor – produceret fra 1948 – Som var top-sælgeren her i midten af 1950’erne. I 1959 kom den lille forhjulstrukne Morris Mascot. I 1962 kom Morris Marina – også med forhjulstræk og med epokegørende hydraulastic væskeaffjedring.

Værkstedet udvides

I 1967 Indviede Carl- og Bent Edelholt en ny stor værkstedsbygning. Firmaet havde nu 30-35 ansatte, med 20-25 mand på værkstedet. Det var niveauet frem til midten af 1970’erne, hvor DOMI var Danmarks største bilimportør hele tre år i træk – 1974, 75 og 76. efter fusioner og omstrukturering hed DOMIs engelske samhandelspartner nu British Leyland. Koncernen blev i 1977 alvorligt kriseramt af en række strejker oven i økonomiske vanskeligheder, der var startet allerede i begyndelsen af 1970’erne.  

Nye Mærker 

DOMIs import blev ramt, og dermed forhandlerne. Man så sig om efter nye bilmærker til at supplere de usikre engelske. Japanske Subaru var det første mærke i 1977, men blev ingen succes. Daihatsu – også japansk – vakte stor opmærksomhed i 1979 med sin 3-cylindrede motor. Den solgte godt, men en række magre år var alligevel begyndt for Nellemann-koncernen og dens forhandlere. Lada kom til i 1985. i 1986 lukkede British Leyland og Morris var blevet historie.

Til Bjerrevej

Bent Edelholt havde ført forretningen videre efter faderens død i 1979. Fra 1991 har den ligget på Bjerrevej, efter at Mogens Vinter Poulsen og Lone Edelholt Poulsen – Barnebarn af stifteren – overtog firmaet samme år. Hovedmærket har siden 1996 været KIA, som importeres af KIA Import Danmark A/S, et datterselskab i Nellemann-koncernen, der altså stadigvæk er samarbejdspartneren den dag i dag.

Monte-Carlo-rally

Bent Edelholt og Erik Wissenberg i flot stil ved Nice. Kort efter fik de smadret Morris’ens bundkar af en sten. Bent Edelholt (f. 1931. d. 2001) var også gennem mange år passioneret af motorsport, som han dyrkede i Horsens Automobil- og motor klub, HAMK. Bent Edelholt var allerede en garvet kører, da han i 1959 deltog i årets Monte Carlo-rally sammen med Erik Wissenberg, der var ansat i bilforretningen. De kørte i en Morris 1000 og håbede blot på at gennemføre det krævende løb. Det lykkedes delvist. Desværre fik de slået bilens bundkar i stykker 70 km fra Monte Carlo, hvorefter de fik så mange strafpoints, at de ikke kunne være med i de afsluttende prøver. Bent Edelholt deltog også i andre internationale rallyer: Baltic Rallye i 1965, 66, 67 og 69, og i 1967 også i Pneumant-Rally. Han var aktiv i dansk motorsport til op i 1970’erne.